CZ
Vypnout grafiku Tisk stránky
  • Změnit
    velikost písma
  • Úvod
  • Intolerance laktózy

Intolerance laktózy

Intolerance laktózy.pdf

Intolerance laktózy

Laktóza je mléčný cukr, který je ve střevech štěpen enzymem laktázou na glukózu a galaktózu. Ty jsou důležité pro správný vývoj centrální nervové soustavy a pro vstřebávání vápníku, hořčíku, železa, zinku apod. Zdrojem laktózy je hlavně mléko a mléčné výrobky. Prvním zdrojem laktózy je mateřské mléko, které obsahuje 6,8-7,2 g laktózy ve 100 g mléka, kravské a kozí mléko obsahuje 4,3-4,6 g laktózy ve 100 g mléka.

Laktóza se používá i jako plnivo v tabletách léčivých přípravků a doplňků stravy. Zde je však v tak malém množství, že zažívací potíže vyvolává jen minimálně.

Intolerance (nesnášenlivost) laktózy je způsobena nedostatečnou tvorbou laktázy v tenkém střevě. Laktóza se nerozštěpí, putuje dál střevem a váže na sebe vodu. V tlustém střevě je pak fermentovaná bakteriemi za vzniku mastných kyselin s krátkým řetězcem a plynů (vodík, oxid uhličitý, metan), což vede ke vzniku typických zažívacích potíží (viz. nejčastější projevy).

Nejde o alergii na bílkovinu kravského mléka. Příznaky u obou těchto onemocnění jsou podobné.
 U laktózové intolerance jde o enzymatickou poruchu, kdežto u alergie na kravské mléko se vůči bílkovině v mléku obsažené tvoří specifické protilátky.

Typy laktózové intolerance:

  • Primární - nejčastější typ v dospělosti. Je způsoben sníženou tvorbou nebo aktivitou laktázy.

  • Sekundární intolerance je spojena s poškozením střev (zánět, neléčená celiakie, Crohnova nemoc apod.). Po zhojení střevního epitelu, intolerance většinou vymizí.

  • Vrozený deficit enzymu vrozená neschopnost trávit laktózu. Projevy intolerance jsou hned po narození a vyžadují úplné vyřazení laktózy ze stravy.

  • Vývojově vázaný deficit laktázy - vyskytuje se u nedonošených dětí, u kterých intolerance vymizí dozráním buněk střeva. Následně mohou laktózu normálně přijímat.

 

Nejčastější projevy:

Bolest břicha, nadýmání, plynatost, průjmy nebo řidší stolice, říhání, pálení žáhy, bolesti hlavy a celková únava. Intenzita a spektrum potíží je individuální. Projevy nastanou po příjmu mléka nebo mléčných výrobků (do 30min až 2hod).

 

Diagnostika laktózové intolerance:

  • Expoziční test podání definovaného množství laktózy v mléčném výrobku.

  • Stanovení pH stolice (kyselé pH).

  • Dechový vodíkový test - po vypití mléčného produktu o definovaném množství laktózy se při nízké aktivitě laktázy zvyšuje koncentrace vodíku ve vydechovaném vzduchu. Koncentrace je měřena speciálním přístrojem.

  • Biopsie střevní sliznice.

  • Genetický test.

     

    Léčba:

    Základem je dietní opatření. U většiny pacientů je dobře snášené množství 6-12 g laktózy za den. Někomu nevyhovuje jenom mléko a jiné mléčné výrobky snáší dobře. Proto je nutný velmi individuální přístup k problému.

  • Omezte množství mléka a mléčných výrobků dle vlastní tolerance, ale nevynechávejte je úplně. Úplným vynecháním se ještě více sníží aktivita laktázy a zároveň si snížíte příjem potřebných látek, jako je například vápník.

  • Do jídelníčku přidejte bezlaktózové mléko a mléčné výrobky. Pozor na zvýšený obsah cukrů u některých náhražek mléka (sojové, mandlové, ovesné mléko apod.). U diabetiků může vést ke zvýšené hladině glykémie. Zároveň mají nižší množství bílkovin a minerálů, které je potřeba nahradit v jiných potravinách (libové maso, ryby, luštěniny, vejce).

  • Pijte a jezte mléko a mléčné výrobky v kombinaci s dalším jídlem, tuhou stravou (cereálie).

  • Rozložte konzumaci mléka a mléčných výrobků během dne – častější menší porce.

  • Zkuste potravinové doplňky s obsahem enzymu laktáza, které jsou dostupné v kterékoliv lékárně (Lactoleraza®, Lactanon®, Lactalin®, Lactosolv®…).

  • Zvyšte příjem probiotických kultur a vlákniny. Zdravá střevní mikroflóra vede k lepší toleranci.

    Definice bezlaktózových potravin v ČR*:

  • Potraviny s nízkým obsahem laktózy: obsahují maximálně 1g laktózy ve 100 g/100 ml

  • Potraviny bezlaktózové: obsahují maximálně 0,01 g laktózy na 100 g/100 ml

*V jiných zemích mohou být nastaveny jiné limity povoleného množství laktózy na 100 g.

Rozdělení potravin (jejich snášenlivost je vždy individuální):

Nevhodné potraviny s vysokým obsahem laktózy 
Vhodné potraviny
Mléko, mléčné výrobky, potraviny s obsahem syrovátky a sušeného mléka, tvaroh, smetana. V málem množství může být i v sušenkách, pečivu, instantních potravinách.
Zakysané mléčné výrobky, tvrdý sýr, jogurty s živými kulturami, které napomáhají trávení laktózy. Fermentované produkty jako čedar, feta, camembert, gouda, parmazán, mozzarella.

Na stránkách www.laktonaut.cz jsou uvedeni výrobci a prodejci bezlaktózových výrobků.

Nezapomínejte na doplnění vápníku a bílkovin při sníženém příjmu mléka a mléčných výrobků. Pro prevenci osteoporózy:

  • Jezte dostatek zeleniny, ovoce a vlákniny (cca 270 g zeleniny a 130 g ovoce za den).

  • Zvolte jiné zdroje bílkovin a tuků: rostlinné bílkoviny (luštěniny), ořechy nebo ryby, drůbež bez kůže a libové kousky masa.

  • Pravidelně se hýbejte: cvičení pomáhá udržovat správnou rovnováhu mezi tvorbou a úbytkem kostní hmoty. Pohybová aktivita snižuje riziko pádů díky posílení svalů a zlepšení koordinace pohybů. Pohyb prospívá Vašim kostem nezávisle na věku.

Obsah vápníku v potravinách:

 

Potravina
Obsah vápníku ve 100 g (mg)
Potravina
Obsah vápníku ve 100 g (mg)
Sýr Ementál

1020

Vejce - žloutek

137

Sýr Eidam 30%

800

Brokolice

105

Čočka

600

Špenát

81

Sardinky v oleji

415

Žampióny

80

Kapusta růžičková

310

Pomeranč

57

Mandle - jádra

246

Ovesné vločky

57


Téma bylo zpracováno bez nároku na úplnost, dle nejlepšího svědomí autorů.

© Institut klinické a experimentální medicíny 2015 - 2021. Všechna práva vyhrazena.

Created by ARSY line

Pro zaměstnance

Portál
Pošta
Intranet
PACS


Zlatokop
Vema
MIS
Varování

Zavřít

Tyto internetové stránky používají soubory cookie Více informací zde.

Souhlasím