CZ
Vypnout grafiku Tisk stránky
  • Změnit
    velikost písma
  • Úvod
  • Jak přežít Vánoce s cukrovkou

Jak přežít Vánoce s cukrovkou

Vánoce jsou obdobím, na které se snad všichni těšíme nejvíce. Ovšem kromě vánoční pohody, dárků a setkávání s blízkými jsou tyto svátky také spojeny s velkým množstvím dobrého jídla a pití a pro některé z nás také trošku s lenošením a sledováním televize.

Z vlastní zkušenosti milovníka dobrého jídla a pití mohu říci, že odolat všem gurmánským svodům a přes Vánoce nic nepřibrat je úkol obtížný, který se ne vždy podaří splnit (nejen diabetiků, ale také diabetologům). Ještě těžší je to pro pacienty s cukrovkou 2. typu, který je obvykle spojena s nadváhou nebo s obezitou. Ti jsou tak o Vánocích vystaveni ještě větším nástrahám než obvykle. Abychom našim pacientům ulehčili Vánoční čas, přinášíme několik tipů, jak může diabetik přežít Vánoce bez úhony a potěšit již v lednu na kontrole svého diabetologa :-).

Nepodceňujte  přípravu, aneb co doma nemáte, to nemůžete sníst :-)
První zásada správného nákupu je nevyrážet na nákup potravin hladový. Sám jsem to několikrát vyzkoušel a opravdu to nefunguje dobře. V košíku se Vám pak najednou objeví, které byste za normálních okolnosti vůbec nekoupili. No, a když už jsou pak doma, někdo je sníst musí :-). Samozřejmě se vůbec nemusíte úplně vyhnout tradičnímu kaprovi se salátem či kachně, ale i to se dá dobře vykompenzovat zdravějšími jídly během ve dnech ostatních.

Na Vánoce bychom měli mít doma dostatečnou zásobu zeleniny, čerstvého ovoce a také oříšků, případně i dobrých sýrů. Pokud to pak správně zkombinujeme dohromady, je to pro diabetika mnohem lepší než tradiční vánoční pochoutky.

Naplánujte si aktivní  Vánoce
O Vánocích má většina z nás daleko více času než v jiných obdobích roku. Využijte je tedy také k procházkám případně sportování. Pokud se dobře oblékneme, nemusí nám vadit vůbec žádné počasí.

Popovídat si s těmi, které máme rádi, můžeme krásně i na procházce případně na výletě. A když je počasí opravdu hodně nepřející můžeme si jít zaplavat, zabruslit, zahrát badminton či tenis – prostě všechno co během roku nestíháme.

Nevzdávejte to, i  když se něco nepovede
Každému z nás se určitě někdy stalo, že snědl něco hodně nezdravého a že se přejedl. Pokud nejste zvyklí žít jako poustevník a živit se nasbíranými lesními plody, může se to stát o Vánocích i Vám :-). Dá se to ale dobře napravit. Po vánoční hostině (hned jak nám jídlo trochu slehne :-)) můžete vyrazit na procházku a nadměrnou energii zase spálit. Budete mít dobrý pocit (fyzická aktivita zvyšuje vyplavování mozkových endorfinů po kterých se cítíte dobře). Navíc se pak nemusíte na sebe zlobit, že to s tou dietou tak úplně nevyšlo.

Nebojte se změřit si glykémii před a po fyzické aktivitě. Uvidíte, že už 30 minut chůze hladinu cukru krásně snižuje a co teprve 60 minut :-). Také se nebojte postavit každý den na váhu. Je určitě lepší reagovat na změnu váhy průběžně než pak utrpět šok 1. ledna.

Dopřejte si zdravé  dobroty a i trochu těch nezdravých :-)
Už při pečení cukroví se dá mnoho vylepšit využitím zdravějších surovin – na pečení používejte rostlinné tuky, místo běžné mouky mouku celozrnnou na polevu používejte kvalitní čokoládu s vysokým obsahem kakaa a nižším množstvím přidaného cukru, kvalitní marmeládu bez přidaného cukru atd.

Do bramborového salátu dejte méně majonézy a nahraďte ji jogurtem.

Kapr je výborný i pečený, určitě není povinné kapra na Vánoce smažit :-).

Jezte hodně zeleniny, určitě si můžete dovolit i čerstvé ovoce, které není moc sladké například jablka.

K televizi si místo chipsů a cukroví připravte kousky zeleniny, sýra, olivy a oříšky (nejlépe nesolené).

Po procházce nebo jiné fyzické aktivitě si dopřejte i nějakou úplně nediabetickou dobrotu – trochu cukroví nebo jiné nezdravé dobroty na Vánoce si může dopřát každý, pokud to dobře vykompenzuje pohybem.

Pijte přiměřené množství tekutin (2-3 litry denně) – nejlepší je voda, neslazené ovocné čaje, klidně si dopřejte i light nápoje slazené nízkokalorickými sladidly.

S alkoholem to nepřehánějte, ale sklenku dobrého vína si určitě dopřát můžete. Výborné řešení je vinný střik. Naopak s pivem a destiláty bychom to neměli přehánět.

Užijte si Vánoce se  vším všudy
Uvidíte, že při aktivním trávení Vánoc s dostatkem pohybu a kombinací klasických dobrot se zdravějšími variantami se budete i subjektivně cítit mnohem lépe.

Pokud přece jen trošku přiberete, nebuďte z toho smutní. Vánoce skončí a pak bude zase mnohem snadnější žít zdravě a vrátit váhu do původních mezí :-).

A pokud se to podaří a v lednu přijdete na kontrolu s perfektní kompenzací cukrovky a bez nadváhy, věřte mi, že i Váš diabetolog Vás bude upřímně obdivovat :-).

Martin Haluzík

Centrum diabetologie, IKEM


© Institut klinické a experimentální medicíny 2015 - 2020. Všechna práva vyhrazena.

Created by ARSY line

Pro zaměstnance

Intranet
Pošta
Strava
Zlatokop
Personalistika
Varování

Zavřít

Tyto internetové stránky používají soubory cookie Více informací zde.

Souhlasím