CZ
Vypnout grafiku Tisk stránky
  • Změnit
    velikost písma
  • Úvod
  • Cholesterol a triglyceridy

Cholesterol a triglyceridy

Základem léčby zvýšeného cholesterolu a triglyceridů je vždy změna životního stylu.

A to i v případě, kdy lékař nasazuje léky pomáhající snižovat hladinu krevních tuků.

Léčba zvýšeného cholesterolu a triglyceridů je obvykle celoživotní, nelze ji přerušit po dosažení cílových hodnot. Při léčbě je hlavní naučit se s chorobou žít a zavést zdravý životní styl. Zaměřte se hlavně na tato opatření:

  1.  Skončete s kouřenímnekuřáctví je základním opatřením k prevenci srdečně-cévních chorob.

  2.  Zbavte se nadváhyzredukujte váhu, zejména břišní obezitu (riziko zdravotních komplikací se zvyšuje při obvodu pasu u mužů nad 102 cm, u žen nad 88 cm). Snižte energetický příjem potravy a zvyšte energetický výdej. Snižujte hmotnost pozvolna, ideálně 1 kg/měsíc.

  3.  Zařaďte pravidelnou fyzickou aktivitupravidelně většinu dní po dobu třiceti minut aerobně cvičte. Vhodnými sporty jsou běh, chůze, plavání, jízda na koni, na kole, aerobik, bruslení.

  4.  Vyvarujte se stresu. 

  5.  Změňte stravovací návyky - zaměřte se na obsah a složení potravy (kolik, co a kdy jíte)

    • Jezte přiměřeně, nepřejídejte se.

    • Optimálně jezte 3-5x denně s pravidelnými intervaly mezi jednotlivými jídly. Nevynechávejte hlavní jídla (snídaně, oběd, večeře). Večeřte nejpozději 2-3 hodiny před spaním.

    • Pijte dostatek tekutin, nejméně dva litry denně (nejvhodnější je pitná voda).

    • Dbejte na pestrou stravu.

    • Tuky nesmí představovat více než 30 % denního energetického příjmu. Živočišné tuky (máslo, sádlo aj.) nahraďte kvalitními rostlinnými a rybími tuky a oleji.

    • Omezte jednoduché cukry (sladkosti aj.)

    • Do jídelníčku zařaďte potraviny bohaté na vlákninu.

    • Jezte dvě až tři porce ovoce a zeleniny denně a dvě až tři porce mořské ryby týdně.

    • Omezte solení. K dochucování pokrmů používejte bylinky a koření.

    • Dodržujte střídmost v pití alkoholu (nepřekračujte denní množství u mužů 2 dl vína, 0,5 l piva nebo 1 velký panák tvrdého alkoholu, a u žen 1 dl vína, 0,3 l piva nebo 1 malý panák tvrdého alkoholu).

    • Mezi vhodné úpravy potravin patří dušení, vaření, úprava v páře nebo v alobalu, pečení, grilování bez tuku. Vyhýbejte se úpravám s použitím většího množství tuku – smažení, grilování.

      Dietní doporučení ke snížení LDL-cholesterolu a ke zlepšení složení tuků

 

   
 

Vhodné

Lze užívat omezeně

Nevhodné

Tuky,   oleje
Minimalizujte celkovou spotřebu.
Rostlinné tuky a oleje, např. Rama, Flora, olivový, řepkový, kukuřičný olej, ořechy, mák
Máslo, sádlo, lůj, škvarky, palmový a kokosový olej, margaríny neznámého složení
Ryby
Všechny mořské i sladkovodní

Rybí vnitřnosti, smažené ryby, kaviár
Maso,   uzeniny
Kuře bez kůže, krůta bez kůže, holoubě, králík, telecí – grilované bez tuku, vařené, dušené
Libové hovězí a vepřové bez viditelného tuku, šunka z prsní svaloviny kuřete či krůty s nízkým obsahem soli a bez přídavných látek, koňské uzeniny
Husa, kachna, slepice, všechny druhy tučných a tukem prorostlých mas, skopové, vnitřnosti, prejty, uzené, paštiky, konzervovaná masa, uzenářské výrobky, mletá masa
Chléb   a pečivo
Celozrnný chléb, celozrnné pečivo
Bílé a tmavé vodové pečivo, bílý a tmavý chléb
Sladké pečivo, tučné krémové pečivo, pečivo z listového těsta, čokoláda, cukrářské výrobky
 

   
 

Vhodné

Lze užívat omezeně

Nevhodné

Mléčné   výrobky
Podmáslí, netučný a polotučný tvaroh, kefírové a acido mléko 1,5% T v s., jogurty do 3,5 % T v s. (ovocné slazené náhradními sladidly)
Polotučné mléko do 2% tuku, středně tučné sýry do 30 % tuku v sušině
Plnotučné, sušené a kondenzované mléko, smetana, tučné tvarohy a sýry, zmrzliny, smetanové omáčky
Vejce
Vaječné bílky v libovolném množství
Na přípravu pokrmů týdně 1 – 3 ks
Vaječné žloutky a výrobky z nich, výrobky s vyšším obsahem majonézy
Zelenina
Preferovat čerstvou, mraženou, sušenou zeleninu
Grilovaná zelenina bez oleje
Smažená zelenina, upravená na tuku nebo grilovaná na oleji
Brambory
Preferovat úpravu bez tuku

Smažené brambory, upravené na tuku nebo smetaně (krokety, hranolky, gratinované bram.)
Ovoce
Preferovat syrové ovoce
Ovoce ochucené náhradními sladidly (kompoty džemy, sirupy, džusy).
Kandované a proslazené ovoce, fíky, datle, rozinky,
Luštěniny,   obiloviny
Hrách, fazole, čočka, sójové boby, cizrna, krupky, pohanka, rýže, ovesné vločky, ovesné otruby, jáhly, müsli, nevaječné těstoviny

Proč je zvýšená hladina cholesterolu v krvi nebezpečná?

Látky tukové povahy (cholesterol, triglyceridy) mohou poškozovat cévní stěnu a podílet se na srdečně-cévních onemocnění. Nejnápadnější změny jsou pozorovány jako ateroskleróza na cévách srdce, dolních končetin a mozku. Usazování cholesterolu do cév nebolí, onemocnění cév se obvykle projeví až komplikacemi např. infarktem myokardu, cévní mozkovou příhodou a ischemickou chorobou dolních končetin.

Důležitá je prevence – zamezení trvale zvýšené hladiny cholesterolu. Praktický lékař stanovuje hladiny cholesterolu a triglyceridů během preventivní prohlídky při první všeobecné preventivní prohlídce po ukončení péče u praktického lékaře pro děti a dorost a dále ve 30, 40, 50 a 60 letech věku.

 

Jaké jsou doporučené hodnoty hladin cholesterolu a triglyceridů?

LDL-cholesterol
Podle stupně kardiovaskulárního rizika (určí Váš lékař):
· u nízkého rizika: < 3 mmol/l
· u středně zvýšeného až vysokého rizika: < 2,6 mmol/l
· u velmi vysokého rizika: < 1,8 mmol/l
Non-HDL-cholesterol
max. o 0,8 mmol/l vyšší než cílové hodnoty LDL
Triglyceridy
< 1,7 mmol/l
Apolipoprotein B
Podle stupně kardiovaskulárního rizika (určí Váš lékař):
· u středně zvýšeného až vysokého rizika: < 1 g/l
· u velmi vysokého rizika: < 0,8 g/l

 

Cholesterol je důležitá součást všech buněk v těle. Tvoří se v játrech, navíc je přijímán i potravou v tucích. V krvi rozlišujeme několik typů cholesterolu podle jeho přenašeče, zvláště:

  • LDL (tzv. „špatný“ cholesterol) transportuje cholesterol z jater do cév. Při jeho nadměrném množství dochází k nežádoucímu usazování do cév a ateroskleróze.

  • HDL (tzv. „hodný“ cholesterol) transportuje naopak cholesterol z cév do jater a tam jej využívá k tvorbě hormonů, žlučových kyselin a vitaminu D, potřebného pro stavbu kostí.

    Non-HDL-cholesterol zahrnuje cholesterol ve všech typech přenašečů kromě HDL (tj. LDL, ale i VLDL, IDL, aj.).

    Triglyceridy se podílejí na hladině celkového cholesterolu v krvi. V lidském těle přenášejí tuky z potravy a zároveň slouží jako zdroj energie.

    Téma bylo zpracováno bez nároků na úplnost, dle nejlepšího svědomí autora.

© Institut klinické a experimentální medicíny 2015 - 2019. Všechna práva vyhrazena.

Created by ARSY line

Pro zaměstnance

Intranet
Pošta
Strava
Varování

Zavřít

Tyto internetové stránky používají soubory cookie Více informací zde.

Souhlasím