CZ
Vypnout grafiku Tisk stránky
  • Změnit
    velikost písma
  • Úvod
  • Stravovací návyky

Stravovací návyky

Cholesterol

Je velmi zásadní uvědomit si, že operace na naší klinice Vám odstranila, resp. pouze obešla následky onemocnění - aterosklerózy, ale nemoc jako takovou neodstranila. Proto především Vy sami budete určovat svůj další osud. Změnit životní styl je nejpodstatnější podmínkou pro dlouhodobý efekt a zisk z operace. Až do konce devadesátých let minulého století převládal názor, že správná výživa může pouze zpomalit rozvoj aterosklerózy, poté se ovšem zjistilo, že při dodržování diety s nízkým obsahem tuků společně s další léčbou dochází k ústupu onemocnění. Neboli - dietu nelze podceňovat, naopak - můžete významně ovlivnit svůj zdravotní stav.

Je důležité znát, jakou máte hladinu cholesterolu v krvi a pravidelně si ji nechat kontrolovat. Cholesterol je životně důležitá látka, ze které organismus buduje buněčné membrány, hormony apod. Ovšem jeho zvýšené množství se podílí na vzniku a progresi aterosklerózy - kornatění tepen. V organismu je cholesterol transportován tzv. lipoproteiny - LDL (z krve do tkání) a HDL (z buněk do jater, kde se odbourává), přičemž zvýšené množství LDL a snížené HDL je nejvíce rizikové. Potravou člověk přijímá cca 30-50% cholesterolu, zbytek se tvoří v játrech z tuků. Denní příjem cholesterolu by měl být pod 250mg.

Doporučené hodnoty chol. v krvi jsou:

  • Celkový cholesterol méně než 5,2 mmol/l
  • LDL - „špatný cholesterol“ pod 3 mmol/l
  • HDL - „dobrý cholesterol“ více než 1 mmol/l

Pokud samotná dieta, je-li řádně dodržována, nevede k uspokojivým hodnotám cholesterolu, lékař Vám předepíše léky na jeho snížení, ale pozor! Léky samy o sobě problém neřeší.

Tuky

Základním krokem je omezení příjmu tuků v potravě. Kaloricky by jejich příjem neměl přesáhnout 30%. Co to znamená? Jeden gram tuků má energetickou hodnotu 37,5 kJ, zatímco gram glukózy nebo bílkovin cca 17 kJ, tedy o více než polovinu méně. Jednodušeji řečeno, max. hmotnost tuků v jídle by neměla přesáhnout 17% z celkové hmotnosti pokrmu. Aby to nebylo úplně jednoduché, je zapotřebí vybírat tuky dle obsahu mastných kyselin, které stručně dělíme na nasycené a nenasycené (dle chemické struktury). Tuků s vysokým obsahem nasycených mastných kyselin je třeba se vyvarovat, protože zvyšují hladinu cholesterolu. Nachází se především v živočišných a mléčných výrobcích, jako je sádlo, máslo, ale také např. v kokosovém ořechu či palmovém oleji. 

Nenasycené mastné kyseliny dále dělíme na monoenové a polyenové. Monoenové se nacházejí např. v olivovém či arašídovém oleji a lidský organismus je také dokáže sám vytvořit. Naproti tomu polyenové je nutno potravou dodávat - nalezneme je např. v rostlinných olejích, v obilí, vlašských oříšcích, mořských rybách. Obsah tuků s nasycenými MK by měl být max. 10% všech tuků v jídle.

Jaké potraviny je tedy vhodné vynechat ?

Především uzeniny s vysokým obsahem tuků, jako jsou salámy (Gothaj, Vysočina, lovecký, uherský), tlačenky, tučné maso - bůček, kachna, husa, omezit vepřové a hovězí; tučné sýry, živočišné tuky ve formě sádla, másla, škvarků; majonézy, vaječné žloutky, kondenzované mléko, čokoládu apod.

Co doporučit?

Z potravin můžeme doporučit rostlinné oleje vyjma palmového, ryby - čerstvé i konzervované, kuřecí maso, obiloviny, rýži, ovesné vločky, luštěniny, sóju, ovoce a zeleninu (i ve formě kompotů a zavařenin).
Ochranný vliv před aterosklerózou má také vláknina - nestravitelná složka z ovoce, zeleniny a obilnin, která v žaludku nabobtná a snižuje pocit hladu, váže na sebe cholesterol a další škodlivé látky, čímž působí preventivně proti rakovině tlustého střeva.

Hmotnost

Vaší snahou by mělo být dosáhnout tzv. optimální hmotnosti, nejlépe dle tzv. BMI – body mass index, tedy poměr mezi Vaší tělesnou výškou a hmotností. Optimální hodnoty jsou mezi 18-25. Spočítat si jej můžete zde.
Trpíte-li nadváhou, jsou nadměrně zatěžovány nejenom Vaše klouby, ale i srdíčko a je čas vážně se zamyslet nad redukční dietou. S tou ovšem počkejte alespoň 6 týdnů po operaci a poraďte se s lékařem – rozhodně se nesnažte o drastické metody "jeden jogurt denně"! Tím si pouze uškodíte a výsledek se bude rovnat nule.

Pokud chcete získat více informací, podívejte se na web Fórum zdravé výživy.


© Institut klinické a experimentální medicíny 2015 - 2016. Všechna práva vyhrazena.

Created by ARSY line

Pro zaměstnance

Intranet
Pošta
Strava
Varování

Zavřít

Tyto internetové stránky používají soubory cookie Více informací zde.

Souhlasím