CZ
Vypnout grafiku Tisk stránky
  • Změnit
    velikost písma
  • Úvod
  • Cholesterol a triglyceridy

Cholesterol a triglyceridy

CHOLESTEROL A TRIGLYCERIDY.pdf

Cholesterol je součástí všech živočišných buněk, tvoří se převážně v játrech. Lidské tělo je schopno jej v játrech samo vyrábět, navíc je přijímán i potravou. V krvi je cholesterol přenášen dvěma typy lipoproteinů (speciální přenašeče pro tuky): LDL a HDL. LDL transportuje cholesterol z jater do cév. Při jeho nadměrném množství dochází k nežádoucímu usazování a ateroskleroze. HDL, známý jako „hodný“ cholesterol, transportuje naopak cholesterol z cév do jater a tam jej využívá k tvorbě hormonů, žlučových kyselin a vitaminu D, potřebného pro stavbu kostí. Triglyceridy se podílejí na hladině celkového cholesterolu v krvi. V lidském těle přenášejí tuky z potravy a zároveň slouží jako zdroj energie.

Příčiny a příznaky zvýšeného cholesterolu

Onemocnění je především podmíněno geneticky – rodinnou predispozicí. Pacienti, trpící zvýšenou hladinou krevních tuků, se také často nezdravě stravují, přejídají nebo nemají dostatek fyzické aktivity. Ke zvýšení triglyceridů a cholesterolu může však docházet i vlivem dalších onemocnění jako je cukrovka nebo snížená funkce štítné žlázy.

Vysoká hladina cholesterolu se v počátcích klinicky téměř neprojevuje. Pouze někdy jsou přítomny „kosmetické“ projevy, jako xantomy (hrbolky na hýždích, nad klouby a šlachami rukou), či xantelasmata (ploché hrbolky na vnitřní straně očních víček).

Proč je zvýšená hladina cholesterolu v krvi nebezpečná?

Látky tukové povahy mohou poškozovat cévní stěnu a podílet se na onemocnění, které se nazývá ateroskleróza. Nejnápadnější změny jsou pozorovány na cévách srdce, dolních končetin a mozku. Proto je zvýšená hladina celkového a LDL cholesterolu a triglyceridů hlavním rizikovým faktorem infarktu myokardu, cévních mozkových příhod a ischemické choroby dolních končetin. Tyto choroby představují polovinu všech úmrtí v naší republice.

Jaká je léčba vysoké hladiny krevních tuků?

Důležitá je prevence – zamezení důsledkům trvale zvýšené hladiny cholesterolu, zejména aterosklerózy a jejich vážných komplikací jako jsou angina pectoris, infarkt a mozková příhoda. Při léčbě je hlavní naučit se s chorobou žít a zavést zdravý životní styl. Změna životního stylu je vždy základní podmínkou. I v případech, kdy lékař nasazuje léky pomáhající snižovat hladinu krevních tuků. Zaměřte se hlavně na tato opatření:

  • Kouření: nekuřáctví je základním opatřením k prevenci srdečně-cévních chorob.

  • Nadváha: zredukujte váhu, zejména břišní obezitu. Snižte energeticky příjem potravy a zvyšte energeticky výdej.

  • Fyzická aktivita: pravidelně nejméně dva až třikrát týdně po dobu třiceti minut aerobně cvičte. Vhodnými sporty jsou běh, chůze, plavání, jízda na koni, na kole, aerobik, bruslení. Vyvarujte se stresu.

  • Změna stravovacích návyků: Zaměřte se na obsah a složení potravy. Tuky nesmí představovat více než 30 procent denního energetického příjmu. Živočišné tuky nahraďte kvalitními rostlinnými a rybími tuky a oleji. Jezte častěji, nejlépe pětkrát denně. Do jídelníčku zařaďte rozpustnou vlákninu, dvě až tři denní porce ovoce a zeleniny a dvě až tři týdenní porce mořské ryby. Omezte solení, pijte dostatek tekutin, nejméně dva litry denně (nejvhodnější je pitná voda). Dodržujte střídmost v pití alkoholu (nepřekračujte denní množství 300 ml červeného vína u mužů a 150 ml u žen).

    Přísun rozpustné vlákniny a mořských ryb v potravě nebývá dostatečný, proto je vhodné poradit se v lékárně a užívat i k tomuto účelu vybrané potravinové doplňky

    Odkazy na zdroje dalších informací: www.flora.cz,

    www.istob.cz

    www.abcdieta.cz

    Literatura: Dr.Stephen Jenkins et all - Půlhodina denně pro zdravé srdce.

    Barnard Neal- „Jezte správně, žijte déle“.

    RNDr.Jan Kolář- Diety při zvýšené hladině cholesterolu.

Orientační přehled vhodných a nevhodných potravin při zvýšené hladině tuků v krvi.


   
 Vhodné

Lze užívat omezeně

Nevhodné

Tuky, oleje
Minimalizujte celkovou spotřebu.
Rostlinné tuky a oleje, olivový, řepkový, kukuřičný olej
Ořechy, mák
Máslo, sádlo, lůj, škvarky, palmový a kokosový olej, margariny neznámého složení.
Ryby
Všechny mořské i sladkovodní,

Rybí vnitřnosti, smažené ryby, kaviár
Maso, uzeniny
Kuře bez kůže, krůta bez kůže, holoubě, králík, telecí – grilované bez tuku, vařené, dušené.
Libové hovězí a vepřové bez viditelného tuku, šunka z prsní svaloviny kuřete či krůty s nízkým obsahem soli a bez přídavných látek, koňské uzeniny
Husa, kachna, slepice, všechny druhy tučných a tukem prorostlých mas, skopové, vnitřnosti, prejty, uzené, paštiky, konzervy, uzenářské výrobky, mletá masa.
Chléb a pečivo
Celozrnný chléb, celozrnné pečivo
Bílé a tmavé vodové pečivo, bílý a tmavý chléb
Sladké pečivo, pečivo z listového těsta, tučné krémové pečivo, čokoláda, cukrářské výrobky
Mléčné výrobky
Podmáslí, netučný a polotučný tvaroh, kefírové a acido mléko 1,5% T v s., jogurty do 3,5 %, T v s., (ovocné slazené náhradními sladidly)
Polotučné mléko do 2 % tuku, středně tučné sýry do 30 % tuku v sušině (T v s).
Plnotučné, sušené a kondenzované mléko, smetana, tučné tvarohy a sýry.
Vejce
Vaječné bílky v libovolném množství.
Na přípravu pokrmů týdně 1 – 3 ks.
Vaječné žloutky a výrobky, výrobky s vyšším obsahem majonézy.
Zelenina
Preferovat čerstvou, mraženou, sušenou zeleninu.

Smažená zelenina nebo upravená na tuku.
Brambory
Preferovat úpravu bez tuku.

Smažené brambory nebo upravené na tuku.
Ovoce
Preferovat syrové ovoce.
Ovoce ochucené náhradními sladidly (kompoty džemy, sirupy, džusy).
Kandované a proslazené ovoce, fíky, datle, rozinky,

Luštěniny a obiloviny

Hrách, fazole, čočka, sójové boby, cizrna, krupky, pohanka, rýže, ovesné vločky, ovesné otruby, jáhly, müsli, nevaječné těstoviny


 Téma bylo zpracováno bez nároků na úplnost, dle nejlepšího svědomí autora.

© Institut klinické a experimentální medicíny 2015 - 2016. Všechna práva vyhrazena.

Created by ARSY line

Pro zaměstnance

Intranet
Pošta
Strava
Varování

Zavřít

Tyto internetové stránky používají soubory cookie Více informací zde.

Souhlasím